Facebook Instagram Twitter Academia YouTube SoundCloud RSS

Arhiva

 

Praktikum 2016

- tematska vođenja studenata kroz stalnu postavku

12-19. maj 2016.

Muzej afričke umetnosti je, u saradnji sa Centrom za razvoj karijere (pri Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu), 2013. godine započeo program prakse za studente završnih godina Filozofskog fakulteta.

Uz podršku kustosa/mentora, učesnici u ovom programu stiču znanja o istorijatu muzeja i osnivačima, zbirkama, kao i glavnim temama u oblasti muzejskog istraživanja umetnosti i kulture Afrike. Istovremeno, studenti razvijaju veštine i tehnike neophodne za uspešno javno vođenje kroz stalnu postavku. Cilj programa je da se kroz samu praksu omogući studentima uvid u kustosku profesiju.

Studenti biraju svoje teme vođenja kroz stalnu izložbu, osmišljavaju kretanje u skladu sa temom i naposletku prezentuju publici. U programu „Praktikum“ se insistira na ličnoj interpretaciji stalne postavke čime se studenti podstiču na slobodan, kreativni pristup materiji u kojem će izgraditi sopstveni odnos prema izloženim predmetima, a samostalnom selekcijom izgovorenog teksta izbeći reprodukovanje tuđih, već gotovih tekstualnih rešenja. Na ovaj način, studenti razvijaju sopstvene kreativne potencijale, ali i senzibilitet za reakciju publike na sadržaj i način njihove prezentacije.

Program „Praktikum" osmislile su i vode kustosi MAU: Emilia Epštajn, antropološkinja i Ivana Vojt, istoričarka umetnosti. Program je podržan od strane Sekretarijata za sport i omladinu grada Beograda.

Kliknite da preuzmete program studentskih vođenja u .pdf formatu.

 


 

Četvrtak, 12.5.2016. u 18č

Tajna znanja i obredi prelaza naroda zapadne Afrike

Ivana Zatežić, studentkinja master studija istorije umetnosti

Život naroda Afrike duboko je prožet religijom i tradicijom, što se manifestuje kroz sve važne aspekte života pojedinca i zajednice – rođenje, stupanje u svet odraslih, smrt, obrada zemlje i žetva, poštovanje predaka i mnoge druge. Svi ovi trenuci su propraćeni odgovarajućim ritualima koje izvode određeni članovi zajednice posebno upućeni u tajna znanja i veštine, odnosno članovi koji su prethodno sami prošli kroz različite inicijacije, obrede prelaza. Biti iniciran znači biti zaslužan za poseban, viši rang koji sa sobom nosi i određene obaveze i odgovornost čuvanja i prenošenja tih znanja i veština mlađim generacijama. Posmatrajući maske i skulpture na stalnoj postavci Muzeja, možemo kroz konkretne primere dočarati kako su izgledali maskirani nosioci tajnih znanja, kako su mogli izgledati rituali koje su oni izvodili, i čemu i odakle ta tajnovitost koja ih prati.

 

Petak, 13.5.2016. u 18č

„Ako znaš govoriti, znaš pevati; ako znaš hodati, znaš plesati“ (zimbabveanska i sudanska izreka)

Jelena Vesković, studentkinja master studija istorije umetnosti

Prva asocijacija na afrički kontinent, ono sa čim ga u globalu povezujemo, jeste urođeni smisao za ritam, tajanstvena povezanost sa muzikom, daleka, zagonetna kultura i ples. Šta se krije iza pojma "afrički ples"? Zašto za ceo kontinent kažemo da ima mističnu ritmičnu urođenost i kako to izgleda kada je ples deo nečije svakodnevice? Kroz razne primere pokušaćemo da odgonetnemo i približimo tradicionalne afričke ritualne plesove, ali i njihov uticaj na savremenu igru.

 

Subota, 14.5.2016. u 17č

Susret dva sveta: Afrika kroz putopise

Jovana Tešić, studentkinja master studija istorije

Idejni elementi afričke umetnosti vekovima su privlačili pažnju predstavnika zapadne civilizacije, a na to kako su tumačeni, uticale su političke, ideološke i socijalne prilike u društvima kojima su putnici pripadali. Putopisna literatura predstavlja veoma vredan izvor za sagledavanje ideja, stavova i prizmi kroz koje su putnici-istraživači posmatrali „drugačiju“ umetnost sa kojom su se susretali. Od literature srednjeg veka, preko kolonijalnog perioda, sve do savremenog doba, ovo vođenje kroz stalnu postavku dočarava publici razvoj i promene putopisne literature kroz vekove, i teži da rastumači na relevantan način odlike afričke umetnosti koje su putopisci predstavljali na karakterističan način. Poređenje savremenih naučnih tumačenja sa onim što su preneli putopisci učiniće da publika razume kako je najpre evropska civilizacija, kroz vreme formirala i menjala svoje stavove i odnos prema afričkoj kulturi i umetnosti.

 

Nedelja, 15.5.2016. u 17č

Vizuelni identitet Muzeja afričke umetnosti: arhitektura, dizajn i stalna postavka

Ana Knežević, studentkinja master studija istorije umetnosti

Vođenje kroz Muzej afričke umetnosti i razmišljanje o njegovom vizuelnom identitetu, koji zajedno kreiraju arhitektura, dizajn i stalna postavka zahteva jednu ne sasvim uobičajenu šetnju kroz MAU. Naime, u fokusu nisu predmeti koje Muzej čuva i izlaže, već samo arhitektonsko zdanje koje je za javnost otvoreno 1977. godine. Dizajn enterijera i stalna postavka MAU, koja je i danas u originalnom, autentičnom stanju, naručeni su, osmišljeni i realizovani zajedno sa arhitekturom Muzeja afričke umetnosti kao jedna konceptualna celina. Uz priču o slojevitom i zanimljivom vizuelnom identitetu MAU posmatramo njegov eksterijer, stare fotografije, prvobitni izgled, enterijer, kasnije nadogradnje i fasadne murale kao najnovije slojeve koji doprinose kreiranju drugačijeg sveukupnog izgleda MAU.

 

Ponedeljak, 16.5.2016. u 18č

Društveni status kod naroda zapadne Afrike

Uroš Nikolić, student osnovnih studija etnologije i antropologije

Koliko je cenjen umetnik? Kakva je uloga žene? Kroz kakve inicijacije deca prolaze da bi dobila status odrasle osobe? Na koje načine starešina ili kralj iskazuju svoj položaj, moć, superiornost i ekskluzivnost? Kako se shvataju preci i smrt? Na primerima predmeta materijalne kulture i umetnosti zapadnoafričkih naroda Dogon, Senufo, Bambara i drugih saznajte na koji način su ovi predmeti pokazivali i potvrđivali društveni status pojedinaca u društvu, i izlazili u susret kako ličnim potrebama, tako i kulturnim idealima i shvatanjima zajednice.

 

Utorak, 17.5.2016. u 18č

Stvaranje umetnosti – umetnik u zapadnoafričkom društvu

Olgica Lukanović, studentkinja osnovnih studija istorije

Ako želite da saznate nešto više o nastanku tradicionalne afričke keramike ili tkanina, ako vas interesuje kako živi umetnik, onda vas očekujemo na ovom vođenju. Kroz priču o tehnikama i materijalima od kojih nastaju tradicionalni afrički predmeti saznaćemo i kakav je status stvaraoca. Pokušaćemo da razbijemo neke od predrasuda sa kojima se i dalje u velikoj meri susrećemo i, na kraju, bavićemo se i motivacijama i inspiracijama umetnika u savremenom društvu.

 

Sreda, 18.5.2016. u 18č

Lov na predmete: o sakupljačkoj aktivnosti bračnog para Pečar

Aleksandra Todorović, studentkinja osnovnih studija etnologije i antropologije

Bračni par Pečar – osnivači Muzeja afričke umetnosti u Beogradu, proveli su oko dvadeset godina na području zapadne Afrike. Boraveći na kontinentu, očarala ih je domišljatost i kreativnost afričkog umetnika. Sa željom da i „svome narodu“ prenesu deo svoje ljubavi i kolekcionarske strasti, nastala je zbirka predmeta koja čini današnju stalnu postavku Muzeja. Stalna postavka nas i danas inspiriše i poziva na dublje sagledavanje umetnosti i kultura zapadnoafričkih naroda.

 

Četvrtak, 19.5.2016. u 18č

Religija ili magija? Tradicionalna verovanja kod zapadnoafričkih naroda

Sara Lazić, studentkinja doktorskih studija istorije

Stare predrasude o afričkim narodima dugo su zamagljivale pravu sliku o dostignućima i filozofiji mnogobrojnih naroda ovog kontinenta. Sa dvadesetim vekom i usvajanjem objektivnog pristupa pri izučavanju vanevropskih kultura, afrička umetnost, religija i mitologija konačno dobijaju zasluženo mesto u nauci – priznaje im se posebnost, izvanrednost i originalnost. Naime, kod Dogona, zapadnoafričkog naroda koje živi u Maliju, poznavanje kretanja nebeskih tela bilo je daleko ispred savremene nauke i teleskopa, i pojedina astrološka znanja koja su deo dogonske mitologije potvrđena su tek u drugoj polovini dvadesetog veka uz pomoć savremene tehnologije i razvijenih naučnih metoda. Ukoliko ova informacija i njoj slične izazivaju kod vas interesovanje i radoznalost, posetite ovo vođenje i saznajte zanimljive stvari o tradicionalnim verovanjima naroda Dogona, Bambara, Senufo i drugih.

*Besplatan ulaz na sva vođenja u okviru programa „Praktikum 2016“.

0
0
0
s2sdefault

BILTEN - prijava

Prijavite se kako bismo Vas informisali o predstojećím muzejskim programima.

captcha 

Kalendar događaja

Kalendar događaja

Audio-vodič

Audio-vodič

Časopis Muzeja

Dig(i)MAU

DIGI MAU baner

Kako radi MAU

O tome kako i šta (sve) radi MAU, pogledajte u sjajnom prilogu za BRAINZ TV - Naučnu televiziju (novembar 2019.). Govori deo MAU tima: Emilia Epštajn, Milica Josimov, Milica Naumov, Marija Miloš, Ana Knežević.


MAU је član   Balkan Museum Network