„ПРИЧE O AУTEНTИЧНOСTИ. Пoрeклo прeдмeтa у Mузejу aфричкe умeтнoсти и кaкo je нaстaлa збиркa Пeчaр“
Хaбилитaциoни рaд зa звaњe вишeг кустoсa (Нaрoдни музej у Бeoгрaду)
Ауторка: Eмилиa Eпштajн (2021)
„Сву ову деликатност промишљања струке уопште и сопственог рада Емилиа Епштајн износи на светло дана осврћући се на сада већ прилично велики корпус међународних расправа и дебата, као и на скромни допринос размишљањима на тему порекла музејског предмета у Србији. Поред ова два неједнака, али у раду сасвим помирена и усклађена, сегмента ауторка нуди и сопствени практични допринос утемељен у теоријске осврте у самом раду. (...) Пажљиво структурирајући текст кроз наслове који (модерним језичким формулацијама) сугеришу како развијање теме тако и дискусије о њима, колегиница Епштајн скромно и без наметања показује све стране своје професионалне личности: етнолога и антрополога са једне, културолога (мастер Факултета политичких наука) са друге, али и преводиоца са треће стране. Једина органски обједињујућа улога кроз коју се могу разматрати све теме које се крију иза тако 'обичних' речи – порекло и аутентичност је она музејског кустоса. Додата вредност је да се ради о позицији кустоса у Музеју афричке уметности, музеју чија је основна мисија да његове деликатне и софистициране „приче“ преживе у свету далеко грубље музејске и политичке атмосфере у Србији.“
Преузето из: „Мишљење о хабилитационом раду за звање виши кустос“,
ментор за израду хабилитационог рада: Доц. др Никола Крстовић, Музејски саветник, Председник НК ICOM Србија,
у Београду, маја 2021.
Опширније...
Музеј афричке уметности, Контексти и репрезентације
Ауторка: др Ана Сладојевић
ПРВО е-Издање Музеја афричке уметности
"Музеј афричке уметности, Контексти и репрезентације" теоретичарке др Ане Сладојевић, нова је књига коју од 5. маја 2014. можете бесплатно да download-ујете са званичног сајта Музеја.
Књига је приређена на основу докторске дисертације одбрањене у оквиру Групе за теорију уметности и медија, Интердисциплинарних студија Универзитета уметности у Београду, код менторке проф. др Невене Даковић.
Поред тога што представља прву докторску дисертацију која се бави Музејом афричке уметности, збирком Веде и др Здравка Печара, у ширем контексту репрезентација афричких уметности, ова књига је уједно и прво искључиво електронско издање Музеја, доступно свима преко музејске web презентације.
Опширније...
Египат у сећању Србије
Аутори: Урош Матић, Милица Наумов, Александра Момчиловић-Јовановић, Нарциса Кнежевић-Шијан и Александар Маричић
Уредник издања: Емилиа Епштајн
Публикација "Египат у сећању Србије" представља резултат Пројекта "Монографија: Египат у сећању Србије", који је имао за циљ бележење историје културних односа двеју држава – Србије и Египта.
Носилац пројекта, Музеј афричке уметности, је окупио тим стручњака који су обрађујући фотографске материјале у београдским архивама, библиотекама, музејима и другим институцијама, имали задатак да истраже културолошке аспекте односа Србије и Египта.
Резултат је једна информативна монографија која се базира на научно-популарним текстовима и есејима.
Текстове прате пре свега црно-беле фотографије од којих се неке, попут оних из фото-архива породице Печар, по први пут објављују.
Опширније...
Музика западне Африке: четири инструмента из збирке Музеја афричке уметности
Аутор: Срђан Тунић
Ова књига је настала на основу кустоског (хабилитационог) рада под називом „Музика Африке: Перспектива у интерпретацији традиционалних афричких музичких инструмената и њиховог савременог значења на бази збирке музичких инструмената Музеја афричке уметности у Београду“.
Тема овог рада – као кустоске теме, истраживања и изложбеног плана – под називом „Музика западне Африке: четири инструмента из збирке Музеја афричке уметности“, указује да је аутор, историчар уметности Срђан Тунић за свој рад одабрао врло комплексно и исто толико значајно и богато музичко стваралаштво афричког континента јужно од Сахаре.
Управо због вишеслојног садржаја и значења музике, као и музичких инструмената, њено проучавање се може кретати у различитим правцима који се везују за одређене теме, функције, намене, форме, материјале и технике израде музичких инструмената, или, као што је овде случај, да се холистичким приступом обухвате сви њени најзначајнији аспекти у свеобухватну, иновативну целину.
Опширније...