НЕЗАШТИЋЕНИ СВЕДОК БР. 1: АФРОДИЗИЈАК
Интервенција на сталној поставци МАУ
17. октобар - 22. децембар 2019.
Кустоси изложбе:
Јелена Спаић и Ана Кнежевић
Каталог изложбе
Реализацију изложбе и каталога омогућили: Музеј афричке уметности, Факултет ликовних уметности, Центар за музеологију и херитологију и Министарство културе и информисања
О изложби:
Незаштићени сведок бр.1: Афродизијак је истраживачки пројекат три институције - Музеја афричке уметности, Факултета ликовних уметности и Филозофског факултета/Центра за музеологију и херитологију, који реализују две кустоскиње - Јелена Спаић и Ана Кнежевић, један стручни консултант - проф. др Милан Попадић и осам уметника - Милица Ракић, Ана Адамовић, Ирена Келечевић, Ана Вујовић, Ивана Ивковић, Синиша Илић, Милица Јосимов и Саша Ткаченко.
Незаштићени сведок замишљен је као низ уметничких интервенција у простору музеја. Наслов реферира на музејски предмет - добро чувану супстанцу која памти и која је овом акцијом нападнута, изложена уметничкој реинвенцији и реконтекстуализацији. Музејски предмет, тако, постаје сведок који се у великој мери ослобађа институционалне (али не и конзерваторске) заштите, и кроз (пре)испитивање саопштава нове димензије сведочанствености које долазе из самог меморијског језгра предмета, али и ширег контекста у коме он настаје - институције, музеја, историје, процеса музеализације, савремене интерпретације.
Први Незаштићени сведок интерполиран је у просторима сталне поставке Музеја афричке уметности – збирке Веде и др Здравка Печара (МАУ). Афродизијак као поднаслов везан је за истоимени револуционарни албум Феле Кутија и почетке афробита. Цео концепт поставке може се тумачити на музичкој разини (поред поменутог Кутија, ту је и песма Public Witness Program бенда Fugazi са албума из 1993. године) политичко-уметничких визија поменутих актера, али и у оквиру феномена институционалне критике која прераста у институционални шик.
Изложба је реализована као визибилни дијалошки процес и интеракција дела савремене уметности са специфичностима сталне поставке МАУ. Интервенција осам београдских уметника на сталној поставци МАУ отвара специфичне просторе међустања у којима се преиспитују позиције посматрања слике другог/другости: афричког континента кроз идеограме сафарија, сиромаштва, секс туризма, традиционалних религиозних обреда; музеја као места вишеструкости; мапе света као несталног геополитичког конструкта; односа СФРЈ и афричких земаља у оквиру Покрета несврстаних, итд.
Креативном интервенцијом уметници стварају пролаз између чина репрезентације (сталне поставке МАУ, историје музеја и његовог постојања у савременом тренутку и заједнице у којој он функционише) и реинтерпретације (уметничке акције као рефлексије, идентификације, реконтекстуализације, мимикрије) доводећи нас до новог читања кроз нове односе и симболичне међупросторе сталне поставке.
Фото: Иван Зупанц
Дизајн плаката: Ана Вујовић