Facebook Instagram Twitter Academia YouTube SoundCloud RSS

Arhiva

 

AFRO FESTIVAL 2016

3-5. jun

Muzeji su značajni posrednici kulturne razmene, obogaćenja kultura i razvoja uzajamnog razumevanja, saradnje i mira među ljudima (IKOM)

Afro festival je višednevna manifestacija koja se jednom godišnje održava u beogradskom Muzeju afričke umetnosti (MAU). Okupljajući afričke i lokalne umetnike, stručnjake iz oblasti afričkih studija, studente, ljubitelje i poznavaoce afričkih umetnosti i kultura, organizuju se izložbe i predavanja, koncerti, muzičke i likovne radionice. Afro festival nudi „najbolje od najboljeg“ iz programa MAU!

Detaljan sadržaj Afro festivala sa satnicom programa pogledajte u nastavku ili kliknite ovde…

 

PROGRAM

 

AFRO FESTIVAL 2016

3-5. jun

Muzeji su značajni posrednici kulturne razmene, obogaćenja kultura i razvoja uzajamnog razumevanja, saradnje i mira među ljudima (IKOM)

Afro festival je višednevna manifestacija koja se jednom godišnje održava u beogradskom Muzeju afričke umetnosti (MAU). Okupljajući afričke i lokalne umetnike, stručnjake iz oblasti afričkih studija, studente, ljubitelje i poznavaoce afričkih umetnosti i kultura, organizuju se izložbe i predavanja, koncerti, muzičke i likovne radionice. Afro festival nudi „najbolje od najboljeg“ iz programa MAU!

Detaljan sadržaj Afro festivala sa satnicom programa pogledajte u nastavku ili kliknite ovde…

 

PROGRAM

Petak, 3. jun

 

Petak, 3. jun
Besplatan ulaz

 

17č
Predavanje
SLIKE O DRUGOME / SLIKE O SEBI

Afričke umetnosti su u prvoj polovini 20. veka u lokalnu sredinu stizale kao deo žamora vremena, u kojem su se preplitale likovne umetnosti, muzika, književnost, fotografija, film, reklama. Uzimajući u obzir pisanje i delovanje intelektualaca i umetnika ovog perioda, predavanje mapira društvene i kulturne okvire koji su u izvesnoj meri prethodili razumevanju afričkih umetnosti kakvo će se uspostaviti sa osnivanjem Muzeja afričke umetnosti – zbirke Vede i dr Zdravka Pečara nekoliko decenija kasnije.

Gostujući predavač: dr Ana Sladojević, teoretičarka umetnosti, autorka knjige „Muzej afričke umetnosti: konteksti i reprezentacije“ (2014.)

 

18č
Razgovor i javno slušanje
ABNORMALNI UDARCI DOGONA

Na samoj ivici saharske pustinje, gde reka Niger, čineći veliki zavoj, skreće svoj tok ka jugoistoku, u zapadnoafričkoj državi Mali, nalazi se zemlja Dogona. Dogoni žive na visoravni (Bandiagara), a najstarija i najtipičnija dogonska sela smeštena su u samom dnu, ispod stena, koje se svojim slikovitim izgledom, sa mnogobrojnim prirodnim pećinama, uzdižu skoro vertikalno iznad dogonskih naselja. Kosmogonija i način života Dogona inspirisali su brojne antropologe, ali i umetnike, između ostalog i kompozitora Zorana Erića, da 1991. komponuje The Abnormal Beats of Dogon za bas klarinet, klavir, udaraljke, usnu bas-harmoniku i lajv elektroniku.

Na stalnoj postavci MAU, dogonska tradicionalna umetnost zastupljena je kolekcijom koja sadrži maske, antropomorfne figure i druge predmete koje su Zdravko i Veda Pečar (osnivači Muzeja) sakupili u Maliju između 1967. i 1971. godine. Pridružite se razgovoru i javnom slušanju kompozicije na stalnoj postavci – pored vrata ambara, prikaza nomoa i stubova Hogona.

Gosti razgovora: Zoran Erić, kompozitor i rektor Univerziteta umetnosti, i Zorica Premate, muzikološkinja i urednica u muzičkoj redakciji Radio Beograda 2
Razgovor moderira: Emilia Epštajn, kustoskinja MAU

 

20č
Predavanje i filmska projekcija
NOLIVUD ILI PROPAST

Tema predavanja je nigerijski filmski univerzum, radi lakše identifikacije prozvan Nolivud, koji je trenutno po produktivnosti druga svetska sila, odmah iza Bolivuda. Slučaj Nolivuda po mnogim svojim specifičnostima odupire se kolonijalističkim kulturnim modelima. Nolivud posmatrača navodi na opreznost kada pokušava da ga okarakteriše kao fenomen i tako smesti u milje egzotičnosti. Reditelji iz Nigerije nisu politički disidenti i zbog toga zanimljivi zapadnoevropskim festivalima, nisu ni artificijelni, a za istoriju filma neće biti ni fusnote. Ali su baš zbog toga vredni naše posebne pažnje.

Gostujući predavač: Saša Radojević, scenarista i reditelj
Moderator: Aleksandra Prodanović Bojović, kustoskinja MAU

Film „Moćni blizanci”; reditelj: Ozoemena Nvakile, (60 min.)

Film „Moćni blizanci” primer je eksploatacionog potencijala Nolivuda. Ozoemena Nvakile je u ovom filmu, začetku istoimenog serijala, problematizovao temu blizanaca koja je veoma zastupljena u nigerijskoj popularnoj umetnosti. Film predstavlja adekvatnu dopunu tematskoj izložbi „Ibeđi: dva puta rođeni“ koja je trenutno postavljena u maloj sali MAU.

Subota, 4. jun

 

Subota, 4. jun
Celodnevna karta - 150 din.

 

10-18č
AFRIČKI BAZAR

Afrički bazar je popularan festivalski program koji promoviše likovnu i primenjenu umetnost afričkog kontinenta. Zamišljena je kao prodajna izložba umetničkih i zanatskih predmeta: maski, skulptura u kamenu i drvetu, rukom pravljenih i bojenih tkanina, slika, batika, nakita i dekorativnih predmeta za enterijer. Poseban deo Bazara čini „Studio MAU“ koji okuplja mlade primenjene i likovne umetnike koji kreiraju inspirisani Afrikom.

 

10-18č
Izložba radova učesnika Trećeg likovnog konkursa PLOVEĆI REKOM NIGER

Predstavljamo najuspešnije radove učesnika trećeg likovnog konkursa Muzeja koji je organizovan za uzrast od 6 do 18 godina u periodu mart-maj 2016. na temu „Ploveći rekom Niger – likovno putovanje kroz zapadnu Afriku“. Na konkursu je učestvovalo više od osam stotina dece i mladih iz brojnih predškolskih ustanova, dečjih likovnih ateljea, osnovnih i srednjih škola, a nagrađeni su najbolji autori iz tri starosne kategorije. Radovi na izložbi otkrivaju delikatne pristupe, analitične prikaze, snažan kolorit, maštovite slike i kompozicije, svedočeći o novim generacijama likovnih talenata u našoj sredini i snazi afričkog stvaralaštva koje ih je inspirisalo. Dodela nagrada održava se u nedelju 5. juna u 11č. Kliknite da pogledate rezultate Konkursa.

 

11-14č
LIKOVNE RADIONICE ZA DECU

- LUTKA OMOLANGIDI
U tradicionalnoj kulturi Joruba, devojčice su se igrale lutkama koje se zovu omolangidi (drveno dete). Prema omolangidi lutkama devojčice postupaju kao prema bebama – hrane ih, oblače i kupaju. Na lutkama su naglašeni oblik lica i frizura, dok je telo predstavljeno samo kao duguljasta tabla koja nalikuje tablicama za pisanje kakve koriste deca u muslimanskim školama, čime se naglašava značaj učenja za decu. Često pominjana izreka Joruba kaže da osoba koja je lepa, a nema lep karakter, nije ništa bolja od drvene lutke. Same lutke podsećaju koliko je važno negovati i razvijati karakter deteta. Radionicu vode: Milica Josimov, vajar, i Ana Knežević, istoričar umetnosti.

- ŠTA KAŽE BUBANJ?
Deca će na muzičkoj radionici praviti različite vrste bubnjeva i zvečki od reciklažnog materijala i ukrasiti ih crtežima i kolažima. Učesnici radionice će imati priliku da čuju priču o nastanku udaračkih instrumenata i da upoznaju način njihovog korišćenja, saznaće koji instrument su nosili i koristili vladari da utišaju okupljene ljude pre nego što im se obrate, a uz pomoć muzičkih igara „Zemlja tišine“ i „Glasno-tiho“ naučiće da koriste instrumente. Na kraju, učesnici radionice će zajedno sa edukatorima osmisliti priču koja će biti ispričana uz pomoć zvukova. Radionicu vode: Milena Miladinović i Nevena Trivić, muzički pedagozi, i Milica Marinković, dizajner tekstila.

 

11č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Vizuelni identitet Muzeja afričke umetnosti: arhitektura, dizajn i stalna postavka“
Ana Knežević, studentkinja master studija istorije umetnosti

Vođenje kroz Muzej afričke umetnosti i razmišljanje o njegovom vizuelnom identitetu, koji zajedno kreiraju arhitektura, dizajn i stalna postavka zahteva jednu ne sasvim uobičajenu šetnju kroz MAU. Naime, u fokusu nisu predmeti koje Muzej čuva i izlaže, već samo arhitektonsko zdanje koje je za javnost otvoreno 1977. godine. Dizajn enterijera i stalna postavka MAU, koja je i danas u originalnom, autentičnom stanju, naručeni su, osmišljeni i realizovani zajedno sa arhitekturom Muzeja afričke umetnosti kao jedna konceptualna celina. Uz priču o slojevitom i zanimljivom vizuelnom identitetu MAU posmatramo njegov eksterijer, stare fotografije, prvobitni izgled, enterijer, kasnije nadogradnje i fasadne murale kao najnovije slojeve koji doprinose kreiranju drugačijeg sveukupnog izgleda MAU.

 

12č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Ako znaš govoriti, znaš pevati; ako znaš hodati, znaš plesati“ (afrička izreka)
Jelena Vesković, studentkinja master studija istorije umetnosti

Prva asocijacija na afrički kontinent, ono sa čim ga u globalu povezujemo, jeste urođeni smisao za ritam, tajanstvena povezanost sa muzikom, daleka, zagonetna kultura i ples. Šta se krije iza pojma "afrički ples"? Zašto za ceo kontinent kažemo da ima mističnu ritmičnu urođenost i kako to izgleda kada je ples deo nečije svakodnevice? Kroz razne primere pokušaćemo da odgonetnemo i približimo tradicionalne afričke ritualne plesove, ali i njihov uticaj na savremenu igru.

 

12-18č
MANKALA – afrička društvena igra...

Nauči pravila, nađi protivnika i zaigraj!

 

13č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Stvaranje umetnosti: umetnik u zapadnoafričkom društvu“
Olgica Lukanović, studentkinja osnovnih studija istorije

Ako želite da saznate nešto više o nastanku tradicionalne afričke keramike ili tkanina, ako vas interesuje kako živi umetnik, onda vas očekujemo na ovom vođenju. Kroz priču o tehnikama i materijalima od kojih nastaju tradicionalni afrički predmeti saznaćemo i kakav je status stvaraoca. Pokušaćemo da razbijemo neke od predrasuda sa kojima se i dalje u velikoj meri susrećemo i, na kraju, bavićemo se i motivacijama i inspiracijama umetnika u savremenom društvu.

 

14-17č
LIKOVNE RADIONICE ZA DECU

- ŠALJIVDŽIJA EŠU, U PRIČAMA I NA SCENI
Zabavne i poučne, priče o šaljivdžiji Ešuu potiču iz tradicije naroda Joruba. On je božanstvo koje ima mnoge moći, mudar je, domišljat i neretko dvoličan. Ešu je „ne baš savršen“ i, možda baš zato, veoma popularan. Ljudima i drugim bogovima Ešu pravi razne smicalice proveravajući koliko su tašti, uobraženi ili snalažljivi. Nakon što čuju priče, deca će na radionici oblikovati jedno čudesno drvo, nacrtati motive po uzoru na Joruba tkanine, što će sve poslužiti kao scenografija – jer će zatim učesnici radionice sami prikazati priče o Ešuu glumeći na „dečjoj sceni u muzejskoj bašti“. Radionicu vode: Marija Ličina, kustos, i Ana Nikolić, pedagog.

- PTICA U UMETNOSTI NARODA SENUFO
U tradicionalnim kulturama zapadne Afrike ptica je simbol života, zajedništva, roditeljske ljubavi, znanja i ljudskog intelekta. U umetnosti naroda Senufo, ptica se kao motiv javlja u mnogim delima: skulpturama u drvetu predstavljena je velika ptica „Kalao“, dok je u vidu male figure ptica prikazna na maskama „Kpelie“, a tkanine filafani oslikane su kompozicijama ptica, ističući njihov značaj u starim mitovima. Na radionici će deca imati priliku da na tkanini velikog formata oslikaju i oboje jedno „afričko jato“. Radionicu vode Milica Josimov, vajar, i Milica Marinković, dizajner tekstila.

 

14č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Tajna znanja i obredi prelaza naroda zapadne Afrike“
Ivana Zatežić, studentkinja master studija istorije umetnosti

Život naroda Afrike duboko je prožet religijom i tradicijom, što se manifestuje kroz sve važne aspekte života pojedinca i zajednice – rođenje, stupanje u svet odraslih, smrt, obrada zemlje i žetva, poštovanje predaka i mnoge druge. Svi ovi trenuci su propraćeni odgovarajućim ritualima koje izvode određeni članovi zajednice posebno upućeni u tajna znanja i veštine, odnosno članovi koji su prethodno sami prošli kroz različite inicijacije, obrede prelaza. Biti iniciran znači biti zaslužan za poseban, viši rang koji sa sobom nosi i određene obaveze i odgovornost čuvanja i prenošenja tih znanja i veština mlađim generacijama. Posmatrajući maske i skulpture na stalnoj postavci Muzeja, možemo kroz konkretne primere dočarati kako su izgledali maskirani nosioci tajnih znanja, kako su mogli izgledati rituali koje su oni izvodili, i čemu i odakle ta tajnovitost koja ih prati.

 

15č
Predstavljanje knjige „FANTOMSKA AFRIKA“ Mišela Lerisa (izdavačka kuća „Kiša“, Novi Sad, 2015.)

Posle raskida sa Andre Bretonom i grupom nadrealista kojoj je pripadao, u želji da se otrgne od ispraznog života u Parizu svoje mladosti i sa tim povezanih problema koje je pokušavao da reši psihoanalitičkim tretmanom, Mišel Leris je prihvatio, na predlog Žorža Bataja, učešće u čuvenoj francuskoj ekspediciji Dakar-Džibuti kao arhivista-sekretar. Knjiga „Fantomska Afrika“ sadrži dnevničke zapise sa putovanja po Africi 1931-32, koje je Leris svakodnevno uredno beležio. Umesto da se njegov najveći deo sastoji od etnografskih nalaza i zapažanja, dnevnik je mnogo više svedočanstvo Lerisove nesigurnosti i lutanja u neprekidnoj potrazi za sopstvenim identitetom. Baš to preokretanje od faktografije ka ličnom iskazu daje posebnu boju doživljaju afričkog kontineta i na taj način, sasvim neočekivano, nastaje jedno izuzetno zanimljivo književno ostvarenje.

Govore: dr Pavle Sekeruš, profesor Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, Sonja Segić, prevodilac i Dragan Mišković, kustos MAU

Program ostvaren uz podršku Francuskog instituta u Beogradu.

 

17č
Promocija kataloga „Ibeđi – dva puta rođeni: skulpture blizanaca naroda Joruba iz zbirke Pavlić“
Izdavač: Muzej afričke umetnosti, Beograd, 2016.

Učesnici: dr Senka Kovač i dr Aleksandar Bošković, redovni profesori Beogradskog univerziteta i autor kataloga, Aleksandra Prodanović Bojović, kustos istoimene izložbe u Muzeju afričke umetnosti

Studijska publikacija u izdanju Muzeja afričke umetnosti nastala je kao rezultat istraživanja predstava o blizancima u kulturi zapadne Afrike. Kultni odnos prema blizancima je u Africi najizraženiji kod naroda Joruba u Nigeriji, koji je poznat i kao etnička zajednica sa najvećom stopom rađanja blizanaca na svetu. Ovaj narod izrađuje drvene skulpture posvećene blizancima, u čijoj raznovrsnoj i obimnoj produkciji se ogleda estetska izražajnost nigerijske umetnosti. Figure su bile predmet interesovanja brojnih kolekcionara i muzeja u Evropi i svetu, što im je donelo vizuelnu prepoznatljivost međunarodnih razmera.

Katalog, kao i istoimena izložba o prvi put prikazuju blizanačke skulpture Joruba naroda – ere ibeđi, iz privatne zbirke porodice Pavlić iz Beograda, koja je predmete nabavila 1970-tih godina u Nigeriji. Ovim izdavačkim poduhvatom, tema blizanaštva u Africi se po prvi put predstavlja domaćoj čitalačkoj publici studijskim tekstom autora izložbe. Sem afirmacije ovog tipa skulptura kao dela umetničkog nasleđa Nigerije, publikacija daje uvid u kulturu naroda Joruba, pružajući saznanja zasnovana na proučavanju literature i zbirke predmeta, intervjuima i istraživanju savremene društvene stvarnosti u narodu Joruba. Poseban doprinos publikacije je u uporednom proučavanju fenomena blizanaštva kao univerzalne pojave i opšte antropološke teme.

Katalog je obogaćen terenskim foto materijalom i studijskim fotografijama predmeta – skulptura blizanaca iz zbirke Pavlić, kao i prilogom iz usmenog stvaralaštva – pohvalnom pesmom posvećenom blizancima.

Nedelja, 5. jun

 

Nedelja, 5. jun
Celodnevna karta - 150 din.

 

10-18č
AFRIČKI BAZAR

 

10-18č
DURBAR

Najznačajniji dan Afro festivala je Durbar: festival festivala – dan prijateljstva, muzike i plesa. Uz učešće afričkih ambasada u Beogradu – u prijatnom eksterijeru, bašti Muzeja – ovaj dan slavi afričku muziku, ples, zanatstvo, umetnost i kulturu. Uz ljubaznu podršku afričke diplomatske zajednice u Beogradu, posetiocima se pruža prilika da uživaju u kulinarskim specijalitetima iz različitih krajeva Afrike.

 

10-18č
Izložba radova učesnika Trećeg likovnog konkursa PLOVEĆI REKOM NIGER

Predstavljamo najuspešnije radove učesnika trećeg likovnog konkursa Muzeja koji je organizovan za uzrast od 6 do 18 godina u periodu mart-maj 2016. na temu „Ploveći rekom Niger – likovno putovanje kroz zapadnu Afriku“. Na konkursu je učestvovalo više od osam stotina dece i mladih iz brojnih predškolskih ustanova, dečjih likovnih ateljea, osnovnih i srednjih škola, a nagrađeni su najbolji autori iz tri starosne kategorije. Radovi na izložbi otkrivaju delikatne pristupe, analitične prikaze, snažan kolorit, maštovite slike i kompozicije, svedočeći o novim generacijama likovnih talenata u našoj sredini i snazi afričkog stvaralaštva koje ih je inspirisalo. Dodela nagrada održava se u nedelju 5. juna u 11č. Kliknite da pogledate rezultate Konkursa.

 

11-14č
LIKOVNE RADIONICE ZA DECU

- LUTKA OMOLANGIDI
U tradicionalnoj kulturi Joruba, devojčice su se igrale lutkama koje se zovu omolangidi (drveno dete). Prema omolangidi lutkama devojčice postupaju kao prema bebama – hrane ih, oblače i kupaju. Na lutkama su naglašeni oblik lica i frizura, dok je telo predstavljeno samo kao duguljasta tabla koja nalikuje tablicama za pisanje kakve koriste deca u muslimanskim školama, čime se naglašava značaj učenja za decu. Često pominjana izreka Joruba kaže da osoba koja je lepa, a nema lep karakter, nije ništa bolja od drvene lutke. Same lutke podsećaju koliko je važno negovati i razvijati karakter deteta. Radionicu vode: Milica Josimov, vajar, i Ana Knežević, istoričar umetnosti.

- ŠTA KAŽE BUBANJ?
Deca će na muzičkoj radionici praviti različite vrste bubnjeva i zvečki od reciklažnog materijala i ukrasiti ih crtežima i kolažima. Učesnici radionice će imati priliku da čuju priču o nastanku udaračkih instrumenata i da upoznaju način njihovog korišćenja, saznaće koji instrument su nosili i koristili vladari da utišaju okupljene ljude pre nego što im se obrate, a uz pomoć muzičkih igara „Zemlja tišine“ i „Glasno-tiho“ naučiće da koriste instrumente. Na kraju, učesnici radionice će zajedno sa edukatorima osmisliti priču koja će biti ispričana uz pomoć zvukova. Radionicu vode: Milena Miladinović i Nevena Trivić, muzički pedagozi, i Milica Marinković, dizajner tekstila.

 

11č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Lov na predmete: o sakupljačkoj aktivnosti bračnog para Pečar“
Aleksandra Todorović, studentkinja osnovnih studija etnologije i antropologije

Bračni par Pečar – osnivači Muzeja afričke umetnosti u Beogradu, proveli su oko dvadeset godina na području zapadne Afrike. Boraveći na kontinentu, očarala ih je domišljatost i kreativnost afričkog umetnika. Sa željom da i „svome narodu“ prenesu deo svoje ljubavi i kolekcionarske strasti, nastala je zbirka predmeta koja čini današnju stalnu postavku Muzeja. Stalna postavka nas i danas inspiriše i poziva na dublje sagledavanje umetnosti i kultura zapadnoafričkih naroda.

 

12č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Susret dva sveta: Afrika kroz putopise“
Jovana Tešić, studentkinja master studija istorije

Idejni elementi afričke umetnosti vekovima su privlačili pažnju predstavnika zapadne civilizacije, a na to kako su tumačeni, uticale su političke, ideološke i socijalne prilike u društvima kojima su putnici pripadali. Putopisna literatura predstavlja veoma vredan izvor za sagledavanje ideja, stavova i prizmi kroz koje su putnici-istraživači posmatrali „drugačiju“ umetnost sa kojom su se susretali. Od literature srednjeg veka, preko kolonijalnog perioda, sve do savremenog doba, ovo vođenje kroz stalnu postavku dočarava publici razvoj i promene putopisne literature kroz vekove, i teži da rastumači na relevantan način odlike afričke umetnosti koje su putopisci predstavljali na karakterističan način. Poređenje savremenih naučnih tumačenja sa onim što su preneli putopisci učiniće da publika razume kako je najpre evropska civilizacija, kroz vreme formirala i menjala svoje stavove i odnos prema afričkoj kulturi i umetnosti.

 

12-18č
MANKALA – afrička društvena igra...

Nauči pravila, nađi protivnika i zaigraj!

 

13č
Zvanično obraćanje doajena afričke grupe NJ.E. Tažuri (Sh.) Tažurija, Ambasadora Libije u Beogradu

 

14č
TOMMY T & LION VYBZ

Lion Vybz je beogradski rege-džez-fjužn bend.

Frontmen grupe – Horas Tompson (poznatiji kao Tomi T) je rođen na Jamajci i trenutno boravi u Beogradu. Aktivan je na rege muzičkoj sceni u Srbiji od 2013. godine; učestvovao je u različitim solo projektima i sarađivao sa brojnim muzičarima (Hornsman Coyote, Zemlja gruva, Igor Vince...).

Sastav Lion Vybz čine još i Dunja Divić (vokal), Filip Smigović (gitara), Feđa Stojanović (bas gitara), Relja Derbogosijan (bubnjevi) i Pavle Mihailović (truba).

 

14-17č
LIKOVNE RADIONICE ZA DECU

- ŠALJIVDŽIJA EŠU, U PRIČAMA I NA SCENI
Zabavne i poučne, priče o šaljivdžiji Ešuu potiču iz tradicije naroda Joruba. On je božanstvo koje ima mnoge moći, mudar je, domišljat i neretko dvoličan. Ešu je „ne baš savršen“ i, možda baš zato, veoma popularan. Ljudima i drugim bogovima Ešu pravi razne smicalice proveravajući koliko su tašti, uobraženi ili snalažljivi. Nakon što čuju priče, deca će na radionici oblikovati jedno čudesno drvo, nacrtati motive po uzoru na Joruba tkanine, što će sve poslužiti kao scenografija – jer će zatim učesnici radionice sami prikazati priče o Ešuu glumeći na „dečjoj sceni u muzejskoj bašti“. Radionicu vode: Marija Ličina, kustos, i Ana Nikolić, pedagog.

- PTICA U UMETNOSTI NARODA SENUFO
U tradicionalnim kulturama zapadne Afrike ptica je simbol života, zajedništva, roditeljske ljubavi, znanja i ljudskog intelekta. U umetnosti naroda Senufo, ptica se kao motiv javlja u mnogim delima: skulpturama u drvetu predstavljena je velika ptica „Kalao“, dok je u vidu male figure ptica prikazna na maskama „Kpelie“, a tkanine filafani oslikane su kompozicijama ptica, ističući njihov značaj u starim mitovima. Na radionici će deca imati priliku da na tkanini velikog formata oslikaju i oboje jedno „afričko jato“. Radionicu vode Milica Josimov, vajar, i Milica Marinković, dizajner tekstila.

 

16č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Društveni status kod naroda zapadne Afrike“
Uroš Nikolić, student osnovnih studija etnologije i antropologije

Koliko je cenjen umetnik? Kakva je uloga žene? Kroz kakve inicijacije deca prolaze da bi dobila status odrasle osobe? Na koje načine starešina ili kralj iskazuju svoj položaj, moć, superiornost i ekskluzivnost? Kako se shvataju preci i smrt? Na primerima predmeta materijalne kulture i umetnosti zapadnoafričkih naroda Dogon, Senufo, Bambara i drugih saznajte na koji način su ovi predmeti pokazivali i potvrđivali društveni status pojedinaca u društvu, i izlazili u susret kako ličnim potrebama, tako i kulturnim idealima i shvatanjima zajednice.

 

17č
PRAKTIKUM – tematska vođenja kroz stalnu postavku
„Religija ili magija? Tradicionalna verovanja kod zapadnoafričkih naroda“
Sara Lazić, studentkinja doktorskih studija istorije

Stare predrasude o afričkim narodima dugo su zamagljivale pravu sliku o dostignućima i filozofiji mnogobrojnih naroda ovog kontinenta. Sa dvadesetim vekom i usvajanjem objektivnog pristupa pri izučavanju vanevropskih kultura, afrička umetnost, religija i mitologija konačno dobijaju zasluženo mesto u nauci – priznaje im se posebnost, izvanrednost i originalnost. Naime, kod Dogona, zapadnoafričkog naroda koje živi u Maliju, poznavanje kretanja nebeskih tela bilo je daleko ispred savremene nauke i teleskopa, i pojedina astrološka znanja koja su deo dogonske mitologije potvrđena su tek u drugoj polovini dvadesetog veka uz pomoć savremene tehnologije i razvijenih naučnih metoda. Ukoliko ova informacija i njoj slične izazivaju kod vas interesovanje i radoznalost, posetite ovo vođenje i saznajte zanimljive stvari o tradicionalnim verovanjima naroda Dogona, Bambara, Senufo i drugih.

***

Ulaznice:

Petak – besplatan ulaz
Subota – 150 din
Nedelja – 150 din
*Karte se kupuju na ulazu
** Ulaz je besplatan za decu mlađu od 6 godina

BILTEN - prijava

Prijavite se kako bismo Vas informisali o predstojećím muzejskim programima.

captcha 

Kalendar događaja

Kalendar događaja

Virtuelna tura

Digitalni otisak MAU

Dig(i)MAU

DIGI MAU baner

www.nesvrstani.rs

nesvrstani.rs

Audio-vodič

Audio-vodič

Časopis Muzeja

Kako radi MAU

O tome kako i šta (sve) radi MAU, pogledajte u sjajnom prilogu za BRAINZ TV - Naučnu televiziju (novembar 2019.). Govori deo MAU tima: Emilia Epštajn, Milica Josimov, Milica Naumov, Marija Miloš, Ana Knežević.


MAU је član   Balkan Museum Network