NEZAŠTIĆENI SVEDOK BR. 1: AFRODIZIJAK
Intervencija na stalnoj postavci MAU
17. oktobar - 22. decembar 2019.
Kustosi izložbe:
Jelena Spaić i Ana Knežević
Katalog izložbe

Realizaciju izložbe i kataloga omogućili: Muzej afričke umetnosti, Fakultet likovnih umetnosti, Centar za muzeologiju i heritologiju i Ministarstvo kulture i informisanja
O izložbi:
Nezaštićeni svedok br.1: Afrodizijak je istraživački projekat tri institucije - Muzeja afričke umetnosti, Fakulteta likovnih umetnosti i Filozofskog fakulteta/Centra za muzeologiju i heritologiju, koji realizuju dve kustoskinje - Jelena Spaić i Ana Knežević, jedan stručni konsultant - prof. dr Milan Popadić i osam umetnika - Milica Rakić, Ana Adamović, Irena Kelečević, Ana Vujović, Ivana Ivković, Siniša Ilić, Milica Josimov i Saša Tkačenko.
Nezaštićeni svedok zamišljen je kao niz umetničkih intervencija u prostoru muzeja. Naslov referira na muzejski predmet - dobro čuvanu supstancu koja pamti i koja je ovom akcijom napadnuta, izložena umetničkoj reinvenciji i rekontekstualizaciji. Muzejski predmet, tako, postaje svedok koji se u velikoj meri oslobađa institucionalne (ali ne i konzervatorske) zaštite, i kroz (pre)ispitivanje saopštava nove dimenzije svedočanstvenosti koje dolaze iz samog memorijskog jezgra predmeta, ali i šireg konteksta u kome on nastaje - institucije, muzeja, istorije, procesa muzealizacije, savremene interpretacije.
Prvi Nezaštićeni svedok interpoliran je u prostorima stalne postavke Muzeja afričke umetnosti – zbirke Vede i dr Zdravka Pečara (MAU). Afrodizijak kao podnaslov vezan je za istoimeni revolucionarni album Fele Kutija i početke afrobita. Ceo koncept postavke može se tumačiti na muzičkoj razini (pored pomenutog Kutija, tu je i pesma Public Witness Program benda Fugazi sa albuma iz 1993. godine) političko-umetničkih vizija pomenutih aktera, ali i u okviru fenomena institucionalne kritike koja prerasta u institucionalni šik.
Izložba je realizovana kao vizibilni dijaloški proces i interakcija dela savremene umetnosti sa specifičnostima stalne postavke MAU. Intervencija osam beogradskih umetnika na stalnoj postavci MAU otvara specifične prostore međustanja u kojima se preispituju pozicije posmatranja slike drugog/drugosti: afričkog kontinenta kroz ideograme safarija, siromaštva, seks turizma, tradicionalnih religioznih obreda; muzeja kao mesta višestrukosti; mape sveta kao nestalnog geopolitičkog konstrukta; odnosa SFRJ i afričkih zemalja u okviru Pokreta nesvrstanih, itd.
Kreativnom intervencijom umetnici stvaraju prolaz između čina reprezentacije (stalne postavke MAU, istorije muzeja i njegovog postojanja u savremenom trenutku i zajednice u kojoj on funkcioniše) i reinterpretacije (umetničke akcije kao refleksije, identifikacije, rekontekstualizacije, mimikrije) dovodeći nas do novog čitanja kroz nove odnose i simbolične međuprostore stalne postavke.
Foto: Ivan Zupanc
Dizajn plakata: Ana Vujović