Facebook Instagram Twitter Academia YouTube SoundCloud RSS

Prošle izložbe

Frizerske i berberske table Afrike

30. decembar 2009. – 31. avgust 2010.

Autor izložbe i kataloga:

Nataša Njegovanović Ristić, istoričar umetnosti i viši kustos MAU

Katalog izložbe

Frizerske i berberske table Afrike

Slike sa izložbe


O izložbi

Izložba „Frizerske i berberske table Afrike“ na kojoj su prezentovane originalne reklamne table iz Kameruna, Senegala i Centralnoafričke Republike, kao i fotografije berbeskih i frizerskih tabli iz Togoa, Benina, Gane i Obale Slonovače nastalih u rasponu od sedamdesetih godina prošlog veka do danas, primer su promena koje karakterišu modernu Afriku i njenu popularnu umetničku scenu.

Izložene reklamne table sadrže sve odlike ovog popularnog žanra sa sličnostima i razlikama koje se manifestuje u vremenu nastanka, stilskim rukopisima, modnim trendovima, uticajima sa strane, ali i poštovanju tradicionalnog češljanja, polazištu brojnih savremeno stilizovanih frizura. Nasleđene vrednosti u susretu i spajanju sa savremenim izrazima, u ovom slučaju, novim autentičnim stiliza-cijama i importovanim stilovima, daju skladnu simbiozu u vidu najrazličitijih formalnih rešenja vezanih za elaboriranje kose, vizuelnog ukrasa glave.

Reklamne table realizovali su specijalizovani umetnici - autodidakti, koji su određene motive slikali uljanim i emajl bojama na drvenoj, lesonit, šper ili, ređe, na metalnoj podlozi i to najčešće u izrazito ekspresivnom koloritu čistih boja. Slike, uglavnom, sadrže figurativne motive koji simbolišu profesiju za koju su rađene ili su oznake određenih proizvoda. Pored slikanih motiva table poseduju veći ili manji broj informativnih poruka označenih i u pisanom sadržaju.

Specifična kombinacija pisane reči i slike karakteristična za afričke slikane znakove u osnovi nije izmenila svoju koncepciju od samog nastanka do danas, s tom razlikom što su se poruke menjale i prilagođavale duhu vremena.

Danas postoji veliki broj umetnika širom Afrike koji su se specijalizovali u oslikavanju reklamnih tabli. Njihovi radovi reklamiraju širok spektar proizvoda i profesija, od bioskopskih filmova, restorana, hotela, disko klubova, autobusa, auto mehaničarskih i obućarskih radnji, krojačnica, administrativnih, zdravstvenih i verskih institucija do poslednjih trendova šišanja i stilizacija kose.

Berberske table

Najbolji klijenti slikara reklamnih znakova su berberi i frizeri čija potreba za reklamiranjem širokog spektra stilova šišanja i friziranja inspirisanih modnim diktatima predstavlja konstantan izvor prihoda. Kako se moda brzo menja, berberi su prinuđeni da svojim stalnim ali i potencijalnim mušterijama ponude ono što je „ u trendu“, a samim tim i da obezbede novi znak koji ukazuje na njihovo poznavanje modne scene.

Berberske radnje za svoje oglašavanje i reklamiranje upražnjavaju nejčešće dvodimenzionalne table koje sadrže više isfriziranih glava sa različitim frizurama, od jednostavno šišane kose do kompliko -vanijih stilizacija realizovanih od sitno upletenih pletenica. Tabla u svoj vizuelni izraz uključuje nazive određenih frizura, pribor za rad ili jednostavno brojeve – oznake frizura.

Ponekad slikani motivi upućuju na poznate ličnosti - idole ili na naziv države iz koje je preuzet neki model. Reklamne table iz šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka već ukazuju na uticaje američkih javnih ličnosti. U to vreme stilovi muških frizura nose imena,Mohamed Ali friz, Tajson friz, Kenedi friz, Čabi Čeker friz, Bitlsi, Džejms Braun, Pele friz, Karl Luis friz, Američki crnac i sl.

Nazivi odredjenih vidova češljanja reflektuju naklonost ka brzini, brzim putovanjima: Super konkord, Boing 707, Overspeed, Boing friz, uočljiva je privlačnost i dalekih destinacija; Njujork, Santiago, Porto Riko, dok je u novije vreme osetan uticaj popularnih repera Run-DMC i narko subkulture, a izražen je u vidu naziva frizure kokain friz.

U dijapazon muških frizura ulaze i stilovi namenjeni različitim profesijama: policajska ili vojnička frizura, sportski izgled, službenik, mornar, sudija, federal, izvršni, i slično, dok neke slikane frizure predstavljaju originalne kreacije pojedinih berbera čiji slogan glasi „ono što kuća nudi“, a za koje se veruje da će postati popularne i privući mušterije konkurentskih frizera.

Frizerske table

Nasuprot situiranim berberima, žene se i danas mogu videti kako sede na zemlji između kolena frizerke što sugeriše da za žensko friziranje nije neophodno imati specijalan prostor za rad. Veliki broj frizerki decenijama praktikuju svoju veštinu na verandama ili ispod drveća nadomak svojih domova, na pijacama ili drugim javnim mestima, često sedeći pored svojih šarenih tabli koje nude širok varijetet ilustrovanih frizura. Praksa ženskog friziranja ukazuje na povezanost sa tradicionalnim načinima češljenja koje se u prošlosti odvijalo unutar porodičnog kruga. Stilovi ženskog češljanja i pored novih vizuelnih izraza još uvek su u svom osnovnom polazištu oslonjeni na tradicionalne forme koje su prilagođene sadašnjem vremenu.

Kosa se češlja na dva načina: prvi podrazumeva pletenje kikica od sopstvene kose koje su zbog dužine pripijene uz glavu i razdeljene u izražajne prave, krive ili asimetrične redove koji se spuštaju uz glavu, od čela do vrata. Druga, komplikovanija varijanta, uključuje pored sopstvene kose upotrebu pomoćnih materijala (vrštačka kosa, pamuk, konac i dr.) koji omogućavaju različite dužine kikica, a samim tim i realizaciju najraznovrsnijih stilskih zamisli. Ovaj vid friziranja pruža mogućnost stilizovanja atraktivnih, elegantnih i prefinjenih frizura koje su oblikovane u rasponu od jednostano upletenih formi do visokih ovalnih, pravougaonih ili kupastih kruna, do povijenih ili na različite načine izdignutih šiljatih, loptastih, spiralnih ili čvornovatih oblika, simetrično ili asimetrično postavljenih.

Današnje ženske frizure, apostrofiraju vitalnost starih stilizacija koje su svaka na svoj način, obogaćene novim motivima, značenjima i porukama. Novi stilovi često su vezani za važne događaje iz unutrašnjeg društvenog i potičkog života, a frizure ukazuju koji je događaj od prvorazrednog značaja. Već i zbog same činjenice da žene više preferiraju češljenje u kući, izrada reklamnih tabli je manja u odnosu na produkciju namenjenu za muško friziranje U Togou, Gani i Beninu, međutim, velika pažnja posvećena je izradi reklama za žensko friziranje, koje su upravo i eklatantan primer u pristupu slikanih motiva i veštini umetnika da prikazane elemente dovede u skladnu kompoziciju.